Algemene voorwaarden

Deze Algemene voorwaarden vormen één geheel met de polisvoorwaarden van de door u afgesloten verzekering(en). Details hierover vindt u in uw Polis Kluis.

A. Wie zijn wij?
Datkanjezelf .nl is een financieel dienstverlener die verzekeringen aanbiedt via het internet. Wij brengen uw verzekering onder bij erkende en door de Nederlandsche Bank gecontroleerde verzekeraars. Datkanjezelf .heeft een vergunning van de AFM (Autoriteit Financiële Markten) en wij zijn aangesloten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening(www.kifid.nl). Onze adresgegevens zijn: Datkanjezelf.nl Heliconweg 52 8914 AT Leeuwarden Info@Datkanjezelf.nl AFM-vergunningnummer: 12020927 KvK Leeuwarden, onder KvK nummer: 51017598

  • Wij ontvangen een steeds terugkerende beloning (provisie) van de verzekeraar voor de door u afgesloten verzekeringen. Voor levensverzekeringen betaalt u geen provisie.
  • Wij zijn geheel zelfstandig. Wij hebben geen financiële banden met of verplichtingen aan verzekeraars en/of banken. Daarom hebben wij ook geen verplichtingen om verzekeringen bij een bepaalde verzekeraar onder te brengen. Wij maken gebruik van Volmachtkantoor Voogd & Voogd voor het tot stand brengen van polissen en het uitvoeren van de premie-incasso’s;
  • De verzekeraar(s) van de door u afgesloten verzekering vindt u op uw polispagina.

B. Wat mag u van ons verwachten? U mag verwachten dat:

  • Wij financiële producten en diensten via internet aanbieden;
  • Wij u alleen een papieren polis sturen als u hierom vraagt;
  • U de enige bent die toegang heeft tot uw Digitale Poliskluis;
  • Wij uitgaan van wederzijds vertrouwen;
  • Wij u binnen 1 werkdag informeren over nieuw aangevraagde verzekeringen of veranderingen in uw afgesloten verzekeringen;
  • Wij op werkdagen binnen 24 uur na een schademelding contact met u opnemen;
  • Wij u bij onduidelijkheid of vragen telefonisch te woord staan tijdens kantooruren.

C. Wat verwachten wij van u?
Wij verwachten dat u:

zelf de verzekering kiest die het beste bij u past aangezien wij géén advies geven, maar alleen uitvoeren. (ook wel genoemd: Execution Only);

  • zelf uw verzekeringen via internet afsluit, op tijd aanpast en stopzet;
  • redelijk bent;
  • goed met uw spullen omgaat;
  • zich aan de wet houdt;
  • schade zo snel mogelijk aan ons doorgeeft via een melding op www.datkanjezelf.nl;
  • alles doet om de schade zo veel mogelijk te beperken;
  • alle informatie doorgeeft die voor de afhandeling van de schade van belang kan zijn;
  • de juiste informatie geeft (bij afsluiten, aanpassen en schade);
  • meewerkt om de schade snel en goed te kunnen afhandelen;
  • op tijd uw premie betaalt. Let op: als u zich niet aan bovenstaande gedragsregels houdt, bestaat de kans dat uw verzekering niet geldig is. Ook kunnen wij de verzekering stopzetten en/of de kosten die wij gemaakt hebben door u laten betalen.

D. Hoe sluit u een verzekering af?

  • Afsluiten van een verzekering doet u altijd via de aanvraagmodules op de website;
  • Na de eerste keer een verzekeringen gesloten te hebben op www.datkanzelf.nl wordt er voor u automatisch een Digitale Poliskluis geopend;
  • Veranderingen aan of toevoegingen op uw verzekeringen geeft u op één van onderstaande manieren door aan ons: o U voert de wijziging door in uw Digitale Poliskluis; o Indien u niet terecht kunt in de poliskluis, meldt u de wijziging via de contact formulieren op de website;
  • Na invoer van de wijziging is er pas dekking wanneer u geaccepteerd bent door de betreffende maatschappij en u bericht van de dekkingsbevestiging hebt gekregen;
  • In uw eigen Digitale Poliskluis kunt u altijd inzien waar u voor verzekert bent, voor welke bedragen en bij welke maatschappij(en), etc.

E. Vanaf wanneer bent u verzekerd?

  • De verzekering begint op de datum die op uw polispagina staat. U kunt deze altijd en overal zien door in te loggen in uw Digitale Poliskluis via www.datkanjezelf.nl.;
  • Uw dekking begint nooit eerder dan het tijdstip waarop de verzekering is afgesloten;
  • Schade die u heeft door gebeurtenissen van voor dit tijdstip worden niet door uw nieuwe verzekering vergoedt;
  • U heeft 14 dagen bedenktijd vanaf de datum waarop u de verzekering afsluit;
  • Voor levensverzekeringen geldt een bedenktijd van 30 dagen;
  • In die periode kunt u, zonder enige verplichting, uw verzekering ongedaan maken.
  • De premie die u al betaald heeft, betalen wij dan terug.
  • Dit geldt niet voor eventuele bemiddelingskosten die u hebt betaald voor het aanvragen van uw levensverzekering

F. Hoe en wanneer betaalt u de premie?

  • U kunt uw premie alleen betalen via automatische incasso;
  • Als u uw verzekering afsluit, geeft u de betreffende maatschappij of volmacht automatisch toestemming om de premie van uw rekening af te schrijven;
  • Als de premie niet op tijd kan worden afgeschreven, moet u administratiekosten betalen;
  • U moet binnen 14 dagen na de start van uw verzekering betaald hebben. Doet u dit niet, dan
  • heeft u ook geen dekking;
  • Heeft u binnen 21 dagen nog geen premie betaald? Dan gaan wij er vanuit dat u de verzekering helemaal niet had willen afsluiten. Wij zetten uw verzekering dan stop. U krijgt hier op tijd bericht van;
  • Voor levensverzekeringen geldt een termijn van 30 dagen i.p.v. 21 dagen;
  • Wilt u niet dat wij uw verzekering stopzetten? Maak dan zo snel mogelijk uw premie, de administratiekosten en de eventuele kosten voor het incassobureau naar ons over;
  • Als wij dit geld hebben ontvangen en aangenomen, bent u weer verzekerd;
  • Dit gebeurt niet met terugwerkende kracht; in de tussenliggende periode bent u niet verzekerd;
  • De juiste hoogte van uw premie stellen wij vast aan de hand van het geldende premietarief op de startdatum van uw verzekering.

G. Kunnen de premies en voorwaarden wijzigen?

  • De maatschappijen die u gekozen hebt kunnen de premie en/of voorwaarden van uw
  • verzekering wijzigen. Als zij dat doen, hoort u dat tijdig van ons;
  • Gaat u niet akkoord met de wijziging? Dan kunt u uw verzekering stoppen.
  • Als u uw verzekering wijzigt, beoordelen wij uw gegevens op dezelfde manier als bij een nieuwe verzekering.
  • Dit artikel is niet van toepassing op levensverzekeringen

H. Wanneer en hoe kunt u de verzekering stopzetten?

  • U schadeverzekering heeft in beginsel een contract voor een jaar;
  • Na dit jaar, is de verzekering per dag opzegbaar met in acht neming van een maand opzegtermijn;
  • Voor levensverzekeringen is er geen opzegtermijn en kunt u de polis op elk gewenst moment stoppen;
  • Dit kunt u zelf doen in uw Digitale polismap of via de contact button op de website;
  • Heeft u te veel premie betaald? Dan storten wij die terug.

I. Wanneer kunnen wij de verzekering stopzetten?
Wij kunnen uw verzekering beëindigen, als:

  • wij de premie niet binnen 21 dagen (voor levensverzekeringen geldt een termijn van 30 dagen) nadat u deze moest betalen, hebben kunnen afschrijven van uw rekening;
  • u regelmatig te laat betaalt;
  • u ons, danwel de maatschappij heeft misleid door bij het afsluiten van de verzekering onjuiste of te weinig informatie te geven;
  • u bij schade expres niet de juiste informatie over de situatie heeft gegeven;
  • vaststaat dat er sprake is van fraude, oplichting of bedrog. Wij stoppen uw verzekering dan op de datum die op de brief staat waarin wij u dit meedelen.
  • als u veel of onduidelijke schades meldt, kan dat voor ons reden zijn om te bekijken wat de oorzaken zijn. Wij bekijken dan ook of die in de toekomst voorkomen kunnen worden. Wilt u daaraan niet meewerken of denken wij dat u uw gedrag niet gaat veranderen? Dan kunnen wij uw verzekering stopzetten.
  • U krijgt dan van ons een brief en een opzegtermijn van 2 weken.

J. Wanneer stopt uw verzekering automatisch?

  • Wij stoppen uw verzekering automatisch als u geen belang meer heeft bij uw verzekering (zoals bij totaal verlies of verkoop).
  • Het is belangrijk dat u dan zo snel mogelijk uw verzekering beëindigt in uw Digitale Polismap of meldt via de button wijziging doorgeven op de website www.datkanjezelf.nl
  • Heeft u te veel premie betaald? Dan wordt dit aan teruggestort.
  • Als u uw eerste premie niet binnen 21 dagen betaalt, gaan wij er vanuit dat er nooit een
  • verzekering is geweest. Voor levensverzekeringen geldt een termijn van 30 dagen.
  • Levensverzekeringen stoppen automatisch bij overlijden van de verzekerde.
  • Voor de vervolgprocedure naar aanleiding van een overlijden verwijzen wij graag naar de betreffende Bijzondere Voorwaarden.

K. Waar zijn wij niet verantwoordelijk voor?

  • Maken wij fouten bij het uitvoeren van ons beroep?
  • Dan zijn wij daarvoor alleen verantwoordelijk tot de hoogte van het bedrag waarvoor wij ons daartegen hebben verzekerd.
  • Wij zijn niet verantwoordelijk voor de gevolgen van onjuiste gegevens die u zelf heeft ingevoerd tijdens uw aanvraag of wijziging van een bestaande verzekering.
  • Wij zijn niet verantwoordelijk als de schade is ontstaan terwijl wij daar geen invloed op hebben (bijvoorbeeld fouten gemaakt bij of door andere partijen).
  • Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten die de achterliggende verzekeraar maakt.

L. Wat kunt u doen als u een klacht heeft?

Heeft u een klacht? Neem dan contact met ons op. Komt u er met onze medewerker niet uit, dien de klacht dan in bij onze directie. Bent u daarna niet tevreden over onze oplossing, dan kunt u uw klacht voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (www.kifid.nl) of aan de rechter.

De AFM (Autoriteit Financiële Markten) houdt een register bij van verleende vergunningen aan financiële dienstverleners. Meer informatie over deze vergunningen kunt u in dit register vinden (www.afm.nl). Ons AFM-vergunningnummer is: 12020927.

M. Privacy en uw persoonlijke gegevens

De gegevens die u bij de aanvraag van de verzekering aan ons geeft, gebruiken wij voor de acceptatie en uitvoering van uw verzekering. Voor een verantwoord acceptatie- en uitkeringsbeleid kunnen wij informatie vragen of informatie verstrekken aan de Stichting CIS te Zeist. Wij gebruiken uw gegevens ook voor statistische analyses, het voorkomen en bestrijden van fraude en om te voldoen aan wettelijke verplichtingen. Wij houden ons daarbij aan de richtlijnen van het College Bescherming Persoonsgegevens, het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) en de Wet op het financieel toezicht (Wft).

N. Fraude

Vertrouwen is essentieel bij het bieden van zekerheid. Via uw premie betaalt u mee aan het fraudegedrag van anderen. Dat willen we voorkomen. Als er sprake is van fraude doen wij aangifte bij de politie. We melden de persoonsgegevens in het incidentenwaarschuwingssysteem financiële instellingen, beëindigen de verzekering en vorderen betaalde schade terug.

O. Algemene definities (begripsomschrijvingen)
Hieronder vindt u definities (omschrijvingen) van begrippen die in deze voorwaarden voorkomen:

  • U/Verzekeringnemer: degene die de verzekeringsovereenkomst is aangegaan via Datkanjezelf.nl.
  • Verzekeraar: het bedrijf dat het afgesproken risico dekt (de risicodrager).
  • Om welke verzekeraar het gaat en welk risico, vindt u in uw Digitale Polismap.
  • Wij: Datkanjezelf.nl, gevestigd in Leeuwarden.
  • Datkanjezelf.nl is de dienstverlener via wie u uw verzekeringen afsluit.

 

Leeuwarden, Mei 2013

bel-me-terug

Je wordt binnen twee uur terug gebeld

    Online schade melden?